Srijeda , 19 Decembar 2018
16. novembra 1947. godine krenuo prvi voz prugom Bosanski Šamac – Sarajevo: Arhivski zapis o početku izgradnje pruge na dionici od Sarajeva do Kaknja

16. novembra 1947. godine krenuo prvi voz prugom Bosanski Šamac – Sarajevo: Arhivski zapis o početku izgradnje pruge na dionici od Sarajeva do Kaknja

Prvi voz na pruzi Bosanski Šamac-Sarajevo, koja je izgrađena omladinskim radom, krenuo je 16. novembra 1947. godine.

Izgradnja 240 kilometara pruge trajala je nešto više od sedam mjeseci. Na izgradnji pruge i 107 objekata uz prugu radilo je 212.000 omladinaca i omladinki.

Iz arhive Općine Kakanj donosimo zapis iz 1947. godine kojeg je zabilježio Rade Jovanović, a koji govori o početku izgradnje pruge Bosanski Šamac – Sarajevo:

„Otpočela je izgradnja Druge omladinske pruge Šamac-Sarajevo. Pored toga što će pruga biti radna škola, ona će mnogima omogućiti da steknu znanje i da se razviju na kulturno-prosvjetnom i sportskom polju. Imali smo priliku, a i željeli, da obiđemo radilišta na početku izgradnje. Iako smo putovali vozom, popularnim „ćirom“ i posmatrali samo četvrti dio cjelokupne Omladinske pruge, i posjetili jednu od preko stotinu radnih brigada, uvjerili smo se, u što nismo ni sumnjali, u organizatorsku sposobnost, radnu snagu, polet i požrtvovanje naše omladine. Putovali smo putničkim vozom. Krenuli smo iz Sarajeva. Bila je srijeda, 2. april, drugi dan kako je počela izgradnja.

(…) Tek što smo odmakli od Sarajeva spazili smo jednu radnu brigadu koja je, uz samu prugu, u punom jeku, kopala i ravnala teren. U sredini radilišta bila je zastava. Iako su tek jedan dan kopali, na radilištu se vidi rad iz prethodnog dana.

Željeznička kompozicija juri dalje. Sve češće, kako gdje, i s jedne i s druge strane, viđamo barake. Trasa normalnog kolosijeka ide uporedo sa ovom starom, uskotračnom prugom.

Prošli smo stanicu Rajlovac. Pred jednom barakom stoji natpis „Prva višegradska brigada“. Pada u oči čistoća dvorišta – igrališta i jarbol na kome se leprša zastava.

Razmak između stanica je mali. Evo stigli smo u Reljevo. Ulaze dva stručna rukovodioca sa pruge. Oni idu do iduće stanice – Jošanice. „Jači su Hercegovci“ – veli jedan od njih. „Juče su oni najviše od svih radili“.

Iza Jošanice, niz dolinu rijeke Bosne, teren je brdovit. Vide se brigadiri kako prave usjeke i krče teren od panjeva.

–          „Semizovac“ – čuje se glas konduktera. Ulazi nekoliko đaka. Oni idu u Visoko, gdje pohađaju Gimnaziju.

Pred jednom barakom primjećujemo igralište za odbojku. To su juče izgradili brigadiri Prve ljubičke brigade. Na suprotnoj strani pored rijeke Bosne, graditelji vade šljunak.

Na stanici u Ilijašu ulazi grupa željezničara. Oni idu do Podlugova, a neki i dalje. U Podlugovima ulaze novi putnici. Diskusija o pruzi se ne prekida.

Približujemo se Visokom. Tu će mnogi putnici sići. Na platformi je gužva, svi se pripremaju za izlaz.

–          Meho, znaš li – govori jedan željezničar i pokazuje rukom na kućicu, da će Agićevu kuću srušiti.

Na sadašnjem ćošku će biti skretnica nove stanice u Visokom. Na stanici u Visokom živo. Preko puta nje gradi grupa omladinaca. Svi su u jednoobraznoj radnoj uniformi zelene boje. Doznajemo da je to Pulska brigada. Napuštamo Visoko. (…) Iza pristaništa Porječani nalazi se brigada iz Sarajeva. Veseli su, mašu nam i opet nastavljaju s radom.

Pred Kaknjem voz polako ide preko mosta na rijeci Bosni. U dolini grupa geometara premjerava i obilježava trasu pruge. Eto nas u Kaknju, poznatom nalazištu uglja. Poslije kratke pauze, nastavljamo vožnju. Duh takmičenja kod naše omladine je svugdje. Evo, posmatramo grupu graditelja kako se takmiče ko će više kolica zemlje prevući ka nasipu.

U Modrinju, pored ostalih brigada, nalaze se i Skopska i Derventska. Improvizirana učionica je u polju. I tabla je, takođe, improvizirana, ali , i pored toga, čas za nepismene uveliko radi. Na obilježenoj kosi od kamena, koja je okrečena, ispisana je parola: „Fiskultura osposobljava čovjeka za rad i obnovu domovine“.

Foto u naslovnici: Ilustracija

 

Leave a Reply